Nov 14, 2010

hujan oh hujan....

hujan kat kampung aku ni tak berhenti-henti......daripada aku balek...sampai sekarang ni masih hujan lebat lagi. tapi harini hujan dari pagi sampai ke malam tak berhenti. aku pon satu harini duduk je dalam rumah tk keluar-keluar. macam beruang berharbenasi pon ade gak aku arini. asyik tdo je... skang ni dah susah nak tdo sebab petang tadi banyak sangat aku tido. Bile fikir-fikirkan balek, ade hikmah kenape Allah turunkan hujan. aku ade terbaca firman Allah:

Allah berfirman “Ingatlah ketika ia membuat kamu mengantuk untuk memberi ketentreraman dari pihak Nya kepada kamu. Dan menurunkan hujan kepadamu dari langit guna membersihkan dirimu dengan itu, dan menghilangkan noda setan, memperteguh hatimu dan menapakkan kakimu kuat-kuat.
 (QS Al Anfal [8]:11).


Firman di atas sangat inspiratif akan pentingnya hidup tenteram. Seperti datangnya mengantuk yang membuat manusia cepat tertidur. Begitupun ketika setelah sekian lama kita merasakan musim kemarau, lalu Allah SWT menurunkan hujan. Sungguh itu nikmat yang menyejukkan dan menenteramkan penghuni bumi.

Turunnya hujan ini dapat membersihkan manusia dari berbagai kotoran yang. Sebab, air itu adalah zat pelarut yang sangat baik. Diketahui, satu molekul air terdiri atas satu atom oksigen yang besar (bermuatan positif) ditempeli dua atom hydrogen yang kecil (bermuatan negative). Karenanya, bagian oksigen molekul air tersebut masih dapat menarik atom hydrogen dari molekul air lainnya, termasuk zat-zat kimia lain.-hikmah08-

aku rase simpati gak dengan orng2 yang ade kat Kedah sebab ade kawasan di negeri mereka dilanda banjir yang teruk. aku harap mereka bersabar dengan dugaan yg Allah beri....dan ade hikmah kenapa Allah turunkan hujan......

[tolonglapaham]

No comments:

Post a Comment